He trobat aquest article de desenvolupament a la següent :web:
http://www.althaia.cat/blogosfera/pediatria/2015/03/10/ser-petit-es-molt-important-el-desenvolupament-infantil-iii/
Avui el neuropediatre ens parla dels:
SENYALS D’ALERTA PER EDATS FINS ALS 36 MESOS:
En l’anterior entrada sobre el Desenvolupament Psicomotor (“ser petit és molt important: què ens ha de preocupar?”) del mes de desembre, explicàvem els “senyals d’ alerta” a qualsevol edat: aquelles desviacions del desenvolupament dels infants que “ens han de preocupar”. Ben cert que alguns d’aquests signes d’alerta es poden trobar en el nen sa, però sempre de manera lleugera i transitòria. Ens preocuparem quan són desviacions d’una rellevància dominant i persistent. Cal tenir present que una regressió en les etapes evolutives de l’infant, és a dir, no la desviació sinó el fet de perdre adquisicions, com llenguatge o habilitats socials, sempre tindrà una valor i una importància a qualsevol edat
Ara, com tercera aportació sobre el tema, volem concretar més i relacionar aquests signes d’alerta amb edats concretes, relacionades amb etapes evolutives de l’infant. No s’han de valorar de forma rígida, sinó dintre de l’evolució global del nen.
Quedi clar que te molta importància una desviació que persisteix en la següent etapa.
- 3 mesos:
No aguanta el cap
No somriu
No fa sons, no plora
No fixa la mirada, o no segueix amb la vista
Molt passiu, es mou poc
- 6 mesos:
No aguanta el cap ben aixecat
Només utilitza una mà. No porta la mà a la boca. No porta la mà a l’objecte o a la línia mitja. Moviments o postures estranyes
No fa sons (vocalitzacions)
No respon als gestos i paraules de l’adult. Poc interès per l’entorn
- 9 mesos:
No s’aguanta assegut. No es dóna la volta.
No explora els objectes / joguines.
No mostra interès per les persones. Evita la mirada. Contacte visual molt fixat en un objecte.
No diferencia coneguts i estranys
No fa balboteig ni experimenta amb els sons
- 12 mesos:
No s’aguanta dret amb ajut
No te interès per fer desplaçaments o canviar de postures
No imita. No mostra interès per les persones. No estranya als desconeguts
No pronuncia síl·labes (pa-pa, ta-ta-ta).
No reacciona al seu nom
Manca de comprensió de paraules de ús freqüent
Desinterès per la seva imatge al mirall
- 18 mesos:
No camina sol o te un caminar estrany
No entén ordres senzilles
No acostuma a mirar les persones o ho fa molt breument
No assenyala amb el dit
No diu cap paraula amb sentit o dirigida adequadament a la persona u objecte
No reconeix els familiars propers. No coneix el nom d’objectes familiars
Comportaments repetitius i estereotipats (sempre de la mateixa manera)
No imita en el joc o no juga amb els altres
- 24 mesos:
Camina inestable, insegur
No hi ha llenguatge propositiu: no anomena coses o persones familiars
Baveig persistent
Dificultats en alimentació sòlida.
No comença a fer joc simbòlic (jugar a…)
No mostra interès per fer les coses per ell mateix
No assenyala un objecte per demanar-lo o compartir-lo
Comunicació pobra amb l’adult. Molt sovint “passa” de les persones.
Comportaments repetitius, rituals, fixació obsessiva per objectes o jocs
- 36 mesos:
No puja i baixa escales sol, no sap saltar amb els peus junts
No construeix frases de més de dues paraules. Articula molt malament
Parla ecolàlica (repeteix paraules com un “eco”, sense venir a cas, o construeix la parla repetint paraules / frases apreses)
Quequeig persistent
Necessita permanentment a l’adult
Essent l’etapa dels 0-3 anys la més significativa per al desenvolupament del nen, ens cenyim només a aquest període.
Detectar les desviacions o regressions del desenvolupament de l’infant de manera precoç, facilita poder iniciar un treball per ajudar-lo el més aviat possible.
(Informació consensuada i compartida amb el CDIAP, Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada